Chet tilini o‘qituvchilarining chet tilini bilish darajasini baholash test sinovi
formati
Mazkur test topshiriqlari formatining maqsadi chet o‘qituvchilarining chet tilini bilish darajasini aniqlash uchun qo‘llaniladigan test variantlari tarkibi va unga qo‘yiladigan talablarni belgilashdan iborat.
Mazkur hujjatga aprobatsiyalar natijasida qo‘shimchalar, o‘zgartirishlar va tuzatishlar kiritilishi mumkin.
Chet tili o‘qituvchisi:
- mavhum va konkret mavzulardagi murakkab matnlarni, shu jumladan mutaxassislikka oid matnlarni tushuna oladi.
- tayyorgarliksiz ravon gapira oladi.
- xorijiylar bilan muloqot qilish jarayonida ikkala tomon uchun ham qiyinchilik tug‘dirmaydigan darajada tez gaplashadi.
- turli mavzularda aniq, batafsil xabarlar tuza oladi.
- muammoga o’z fikrini bildirib, turli fikrlarning afzalliklari va kamchiliklarini ko’rsata oladi.
B2 daraja imtihoni 2 soat 40 daqiqa davom etadi va quyidagi bo‘limlardan iborat:
1-bo‘lim: Tinglab tushunish (40 daqiqa / 5 qism / 30 savol)
2-bo‘lim: O‘qish (60 daqiqa / 3 qism / 30 savol)
3-bo‘lim: Yozish (60 daqiqa / 2 topshiriq / 30 ball)
4-bo‘lim: Gapirish (15 daqiqa / 3 qism / 30 ball)
1-bo‘lim: Tinglab tushunish (40 daqiqa / 5 qism / 30 savol)
Tinglab tushunish bo‘limida har bir matn ikki martadan eshittiriladi va matn eshittirilishidan oldin matnga oid savollar bilan tanishib chiqish uchun 30 soniya vaqt beriladi.
1-qism (6 savol)
Matn turi: davomiyligi 3 daqiqali ommabop tanish mavzularda dialog.
Tekshiriladigan ko‘nikmalar: muayyan ma’lumotlar olish uchun tushunish va ma’lumotlarni to‘g‘ri yoki noto‘g‘ri ekanligini aniqlay olish.
Savollar turi: to‘g‘ri / noto‘g‘ri.
2-qism (6 savol)
Matn turi: bir-biriga bog‘liq bo‘lmagan qisqa dialoglar, e’lon va xabarlar, radio va tele-reportajlardan parchalar, har bir monologning davomiyligi 30 soniya.
Tekshiriladigan ko‘nikmalar: matnning umumiy mazmunini tushunish.
Savollar turi: moslashtirish (8 ta javob varianti).
3-qism (4 savol)
Matn turi: bir-biriga bog‘liq bo‘lmagan qisqa dialoglar, e’lon va xabarlar, radio va tele-reportajlardan parchalar, har bir monologning davomiyligi 30 soniya.
Tekshiriladigan ko‘nikmalar: matndagi muayyan ma’lumotlarni tushunish.
Savollar turi: moslashtirish (6 ta javob varianti).
4-qism (8 savol)
Matn turi: ommabop tanish mavzularda 4 ta qisqa dialoglar, har bir dialogning davomiyligi 60 soniya. Har bir dialog uchun 2 savol.
Tekshiriladigan ko‘nikmalar: matnni batafsil tushunish, ochiq aytilmagan ma’lumotlarni tushunish.
Savollar turi: muqobil javobli test topshiriqlari (savol va 3 ta javob varianti).
5-qism (6 savol)
Matn turi: davomiyligi 3 daqiqali ma’ruza.
Tekshiriladigan ko‘nikmalar: asosiy fikrlarni tushunish, muayyan ma’lumotlar olish uchun tushunish.
Savollar turi: muqobil javobli test topshiriqlari (savol va 3 ta javob varianti).
2-bo‘lim: O‘qish (60 daqiqa/ 3 qism / 30 savol)
1-qism (10 savol)
Matn turi: murakkab ommabop materiallar - gazeta, jurnal, Internet maqolalari (matn hajmi - 600 so‘z).
1-6-savollar: Sarlavhalarni moslashtirish (8 ta javob varianti)
Tekshiriladigan ko‘nikmalar: matndagi asosiy fikrlarni tushunish
7-10-savollar: Muqobil javobli test topshiriqlari (savol va 4 ta javob varianti)
Tekshiriladigan ko‘nikmalar: aniq ma’lumotlarni, so’z yoki iboralarning matndagi ma’nosini, muallifning maqsadini tushunish
2-qism (10 savol)
Matn turi: ommabop materiallar - gazeta, jurnal, internet maqolalari (matn hajmi - 600 so‘z).
11-15-savollar: Muqobil javobli test topshiriqlari (savol va 4 ta javob varianti)
Tekshiriladigan ko‘nikmalar: aniq ma’lumotlarni, so’z yoki iboralarning matndagi ma’nosini, muallifning maqsadini tushunish
16-20-savollar: moslashtirish (6 ta javob varianti)
Tekshiriladigan ko‘nikmalar: muayyan ma’lumotlarni tushunish
3-qism (10 savol)
Matn turi: murakkab ilmiy-ommabop materiallar – kasbiy sohalarga oid kattaroq hajmdagi maqola va ma’ruzalar (matn hajmi - 700 so‘z).
21-25-savollar: to‘g‘ri/noto‘g‘ri/berilmagan
Tekshiriladigan ko‘nikmalar: matnning tafsilotlarini tushunish, ochiq aytilmagan ma’lumotlarni tushunish
26-30-savollar: moslashtirish (6 ta javob varianti)
Tekshiriladigan ko‘nikmalar: muayyan ma’lumotlarni tushunish
3-bo‘lim: Yozish (60 daqiqa / 2 topshiriq)
Yozma nutq bo‘limining maqsadi nomzodning fikrini chet tilida yozma ravishda to‘g‘ri va ravon ifodalay olish qobiliyatini tekshirishdir.
1-topshiriq: berilgan vaziyat va tayanch savollar asosida rasmiy xat yozish (150 so‘z / 10 ball).
2-topshiriq: berilgan muammoli mavzu yuzasidan esse yozish (250 so‘z / 20 ball).
4-bo‘lim: Gapirish (15 daqiqa / 3 qism / 30 ball)
Og‘zaki nutq bo‘limining maqsadi nomzodning fikrini chet tilida og‘zaki tarzda to‘g‘ri va ravon ifodalay olish qobiliyatini tekshirishdir.
1-qism (1-5 savollar):
shaxsiy qiziqishlarga oid yoki tanish, kundalik mavzularda tayyorgarliksiz suhbat; ommabop masalalar boyicha ma’lumot bera olish va fikrni bildirish. Bunda suhbat tarzida talabgorga kundalik mavzularda, shaxsiy hayotiga oid savollar beriladi va talabgor berilgan savollarga tayyorgarliksiz javob bera olishi lozim.
Bu qism 4 daqiqa davom etadi.
2-qism (6-savol):
Talabgorga berilgan muammoli vaziyat asosida 2 daqiqali monolog tuzishi talab qilinadi. Talabgor nutqi davomida muammoga o‘z yondashuvi (muammoga yechim)ni ifodalashi kerak. Savollar nomzodning shaxsiy hayotiga oid mavzulardan olinishi kerak.
Talabgorga tayyorgarlik uchun 1 daqiqa vaqt beriladi.
3-qism (7-10 savollar):
Talabgorga 2-qism (monolog) mavzusidan kelib chiqqan holda qo`shimcha savollar beriladi. Talabgorga tayyorgarlik uchun vaqt berilmaydi.